to Tuesday, October 9, 2018 6:00 PM
Burggymnasium Altena
Other
Bismarckstraße 10, Altena, Deutschland
Um den Lernenden des Burggymnasiums Altena einen spielerischen Zugang zur digitalen Welt zu ermöglichen, organisiert das Burggymnasium Altena im Rahmen des "Meet and Code" Programms während der EU Code Week einen Anfängerkurs für den Einplatinencomputer "Calliope mini". Mit Calliope lernen die Schülerinnen und Schüler, wie ein Computer aufgebaut ist. Die kleine Platine ist ein Schritt in Richtung digitales Klassenzimmer. Auf der Platine befinden sich verschiedene Sensoren: Ein Temperatursensor, ein Lichtsensor, ein Kompass und ein Mikrofon. Diese lassen sich kinderleicht in selbstgeschriebene Programme einbinden, sodass bspw. der aktuelle Sensorwert auf dem LED-Raster zu sehen ist. So lässt sich bspw. sehr schnell eine Anti-Lärm-Ampel programmieren. Im Rahmen dieser Veranstaltung gewinnen die Teilnehmerinnen und Teilnehmer Einblicke in die Funktionsweise des Calliope mini und sammeln spielerisch Erfahrung mit JavaScript. Dabei erlernen Sie die wichtigsten Grundlagen einer weit verbreiteten Skriptsprache. Die Veranstaltung richtet sich ausdrücklich auch an unsere Schülerinnen und Schüler mit einem Flüchtlingsstatus bzw. einem Migrationshintergrund.
-
Secondary school
-
Basic programming concepts
Hardware
Playful coding activities
Nearby upcoming activities:
AI in STEM Challenge
AI will shape our future! Therefore, our member country Science on Stage Germany invites you and your students to apply with an innovative approach to using AI.
Your students
- identify a challenge, regionally or globally
- explore how AI can help solve this problem
- design, code, and refine their own AI application
Topics could be: sustainability and environment, health, mobility, diversity, inclusion, etc.
Be inspired by our material: AI in STEM Education
How can you participate?
Develop a project with your students and document the implementation in English in the form of a poster and short film (max. 2 minutes). You submit your application online. Deadline: 23 February 2025.
Who can participate?
European primary and secondary STEM teachers or teachers in training with their students.
What are the evaluation criteria?
Creativity, activity of the students, involvement of the environment (school, city, region), innovation, sustainability, possible applications in practice and presentation of the results.
What happens next?
An international jury will select the ten best teams from the submissions (three students + two teachers per team). They will present their results at the international final on June 6th, 2025 in Berlin.
What can you win?
- For the teachers of the first three winning teams: Participation in the next European Science on Stage festival
- For students: Surprise